Vorige
Nieuws

Renoveren tijdens coronapandemie: zo doen we dat

Ook tijdens de coronapandemie zorgt Dura Vermeer voor verbinding met bewoners tijdens het verbouwen. Projectleider Marco Geysmans vertelt over de impact van het virus op de renovatie van het bijna opgeleverde appartementencomplex De Brusselse Poort in Den Bosch.

Dura Vermeer Bouw Heyma begon in januari 2020 voor opdrachtgever woningcorporatie Mooiland met de verbeterslag van appartementencomplex De Brusselse Poort in het centrum van Den Bosch. De eerste geluiden over het coronavirus in China zongen al rond, maar projectleider Marco dacht toen nog geen seconde dat het invloed zou hebben op zijn project. “We waren vooral blij dat de uitvoering eindelijk van start kon. Tijdens het voortraject gingen namelijk flink wat hakken in het zand.” Het was een uitdaging om alle bewoners, voornamelijk 50-plussers, mee te krijgen in deze plannen. Na extra bewonersbijeenkomsten en overleg met de bewoners werd het benodigd draagvlak toch binnen de gestelde termijn opgehaald.

De renovatiewerkzaamheden waren zoals Marco het omschrijft ‘zeer ingrijpend’ voor de bewoners. “We zijn per woning drie weken binnen aan de slag.” De werkzaamheden omvatten onder meer nieuwe keukens, sanitair, kozijnen en mechanische ventilatie voor de 168 appartementen. En een opfrisbeurt van de buitenzijde met nieuwe gevels, schilderwerk en gemoderniseerde portieken.

Lockdown

Toen in maart de lockdown werd afgekondigd, waren de werkzaamheden in volle gang. “Ik hing ’s avonds na de persconferentie direct aan de telefoon met de projectmanager van Mooiland. We hadden te maken met een kwetsbare doelgroep én dit project bevond zich destijds middenin het epicentrum van corona in ons land.” In overleg met de opdrachtgever is de bouw zo goed als stilgelegd. “Met het oog op de bewoners vonden we doorgaan niet verantwoord. We hebben mensen natuurlijk niet achtergelaten met een halve badkamer, dus de woningen waar we bezig waren hebben we zo snel mogelijk afgerond. Daarna hebben we ons uit de woningen teruggetrokken.” Vervolgens zijn ze op zoek gegaan naar de mogelijkheden binnen de onmogelijkheden: “We hebben onze planning omgegooid en zijn aan de slag gegaan met de buitenzijde. Op veilige afstand van elkaar.” In overleg met Mooiland zijn leegstaande woningen ingericht als bouwkeet. “Zo kan ons werkpersoneel op afstand van elkaar schaften.”

 

Hoe verder?

Na afronding van de werkzaamheden aan de buitenzijde van het complex, was het tijd voor de vraag: hoe nu verder? Voor beide partijen was het geen optie om het project niet af te ronden. In overleg met de bewoners zijn maatregelen geïmplementeerd die het renoveren in coronatijd mogelijk maken. “Het is nu ons protocol om slechts één werkgang tegelijkertijd in een woning te hebben. Zo houden we het aantal mensen in een woning zo laag mogelijk.” Aangezien de meeste bewoners geen gebruik wilden maken van een rustwoning, moest er ook een veilige scheiding worden gecreëerd tussen hen en het werkpersoneel. “Hiervoor gebruiken we een zogenoemde curtain-wall. Een plastic wand die we tussen het plafond en de vloer klemmen. Bewoners blijven aan één kant, werknemers aan de andere”, legt Marco uit. Op deze wijze is er geen direct contact met bewoners. Om zo persoonlijk mogelijk te blijven, is bewust gekozen voor doorzichtige mondkapjes. “We vinden het belangrijk dat mensen ons kunnen herkennen als we voor de deur staan. Dat we een bekend, en dus veilig, gezicht zijn. De bewoners zijn geen nummertje voor ons en wij niet voor hen.” Dankzij deze maatregelen konden de binnenwerkzaamheden na een stop van een maand, weer worden voortgezet.

 

Klanttevredenheid

Dit tot grote tevredenheid van de bewoners. “Alles is in samenspraak gebeurd. De bewoners voelden zich gehoord en serieus genomen door onze maatregelen. Er leefden geen angsten.” De nieuwe werkwijze is voor de werknemers nog flink wennen. “Het is een stuk minder gezellig. Je werkt met minder collega’s en gesprekken met bewoners zijn beperkt tot het noodzakelijke.” De sociale rol van de bewonersconsulent die normaal dagelijks aanwezig is, is deels verschoven naar de uitvoerder. “Hij is echt de spin in het web. De lijm tussen ons als aannemer en de bewoners. We vinden het heel belangrijk om die binding te houden voor het slagen van het project, de sfeer op de bouw en de klanttevredenheid.”

 

Wat betreft die klanttevredenheid, zit het volgens de projectleider wel goed. “Bewoners zijn dankbaar en tevreden. Zelfs de meest sceptische mensen zijn nu om. We krijgen koekjes, chocoladebollen en lange e-mails vol dankbetuigingen. Daar krijg ik een glimlach van op mijn gezicht. Daar doen we het natuurlijk voor. Blije bewoners.” Ook opdrachtgever Mooiland is tevreden. “We zijn ketenpartners en de communicatie verloopt heel soepel, zelfs in deze gekke tijden. Ook nu met de nieuwe  lockdown, anticiperen we daar samen accuraat op.”

 

Het project heeft door de maatregelen zo’n drie maanden vertraging opgelopen maar projectleider Marco blikt tevreden terug én vooruit op de werkzaamheden. “Ook zonder corona is dit een uitdagend project. Logistiek gezien omdat het in de binnenstad ligt en sociaal gezien wegens de sceptische bewoners, maar we hebben het samen toch positief weten om te draaien.” Dat gezegd hebbende kan Marco, net als de rest van de wereld, niet wachten tot het allemaal weer normaal wordt.

Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.