Vorige
Blog

Snel, goed en samen met bewoners

Gezamenlijk succes Dura Vermeer en Alwel bij renovatieproject in Breda

Van verbouwen naar verbinden. Dat is wat Dura Vermeer en woningcorporatie Alwel hebben gedaan bij het verduurzamen van vier appartementencomplexen in de wijk IJpelaar in Breda. Projectleider Wouter Elema van opdrachtgever Alwel blikt samen met werkvoorbereider Hanna Hakkert van Dura Vermeer terug op het gezamenlijke succes.

Het verduurzamen van de galerijflats die stammen uit de jaren ’70 was zacht gezegd een uitdaging. Niet zo zeer op technisch vlak, want de gebouwen verkeerden in een redelijke conditie, maar vooral op sociaal vlak. “De appartementen worden bewoond door senioren. Veelal mensen die alleen wonen. We hadden van tevoren onderschat hoeveel hulp de bewoners behoefden tijdens de werkzaamheden”, aldus projectleider Wouter. “Iets simpels als zelf een zonnescherm verwijderen zodat isolerend glas kon worden geplaatst, was voor onze bewoners gewoonweg geen optie. Net als bijvoorbeeld het tillen van spullen uit een berging zodat het plafond geïsoleerd kon worden. Het gaat om een bijzondere doelgroep en dat vraagt om een bijzondere aanpak.” Alwel ontwikkelde die bijzondere aanpak, die vooral draaide om maatwerk, samen met Dura Vermeer.

Hanna Hakkert

Werkvoorbereider, Dura Vermeer

Wouter Elema

Projectleider, Alwel

Vertrouwen krijgen

Hanna Hakkert was namens Dura Vermeer medeverantwoordelijk voor de voorbereiding van het verduurzamingsproject. Vanaf het begin van het project dacht ze mee over hoe de ouderen mee konden worden genomen in de werkzaamheden. “De flats kregen kortgezegd een nieuwe isolatieschil, een nieuw ventilatiesysteem en werden aangesloten op het warmtenet. Ondanks dat de werkzaamheden per woning maar zeven dagen in beslag namen, was het voor deze doelgroep heel ingrijpend. Het zijn mensen die vaak thuis zitten, angstig zijn over onbekende mensen in hun huis en fysiek vaak niet in staat zijn om zelf een steentje bij te dragen. Om achter de voordeur aan de slag te kunnen en de renovatie technisch mogelijk te maken, was het noodzakelijk het vertrouwen van de bewoners te krijgen.”

We hebben het snel, goed en in samenspraak met de bewoners geregeld

Dura Vermeer was verantwoordelijk voor het creëren van draagvlak onder de bewoners. “We zijn met alle bewoners individueel in gesprek gegaan om uit te leggen wat de werkzaamheden inhielden en te vragen wat ze nodig hadden om dit mogelijk te maken. Daarnaast hebben we samen met Alwel bijeenkomsten georganiseerd met de klankbordgroep bestaande uit bewoners. Op deze manier kregen bewoners een actieve rol in het project en konden ze hun wensen en zorgen delen”, legt Hanna uit. “Uiteraard binnen vastgestelde kader”, voegt Wouter toe. “Ze konden niet een nieuwe badkamer of keuken eisen, maar wel aangeven of ze een individuele aansluiting op de stadsverwarming wilden of mee wilden gaan in de collectieve aansluiting op het warmtenet.” De vereiste zeventig procent instemming van bewoners was door de sociale aanpak van Alwel en Dura binnen de kortste keren binnen, waarna de bouw van start kon. Tot tevredenheid van opdrachtgever Alwel: “In de voorbereiding hadden we de doelgroep onderschat, maar tijdens het ophalen van het draagvlak hebben we dat samen gecorrigeerd. We hebben het snel, goed en in samenspraak met de bewoners geregeld.”

Maatwerk

Wouter noemt de sociale aanpak van Dura Vermeer een succesfactor tijdens het project. “Er was elke dag een bewonersconsulent aanwezig om met bewoners in gesprek te gaan, te inventariseren waar extra hulp nodig was en in overleg met ons konden we vervolgens samen maatwerk leveren.” Als voorbeelden hiervan noemt de projectleider het verschaffen van hulp bij het verwijderen van raambekleding, het verschuiven van een grote kast of het afplakken van ramen om prikkels voor kwetsbare bewoners te verminderen. “Bewoners voelden zich op deze manier gehoord en dat vinden wij als woningcorporatie enorm belangrijk.”

De communicatie vanuit Dura richting Alwel verliep niet zonder uitdagingen. Door wisselingen in personeel stonden volgens Wouter niet alle neuzen altijd in dezelfde richting. “Dat had beter gekund, maar Dura heeft qua communicatie wel alles op alles gezet om iedereen weer op één lijn te krijgen. Wekelijks kregen wij een update van de voortgang van alle doelstellingen en mogelijke uitdagingen. Helder, gestructureerd en procesmatig.” Hanna knikt mee: “Wij vinden het belangrijk dat iedereen op de hoogte is van de stand van het werk.”

Maatwerk binnen een vastgesteld kader

Tevreden bewoners

Zowel Hanna als Wouter kijken tevreden terug op het project. Hanna: “We hebben nog geen resultaten van ons klanttevredenheidsonderzoek, maar de resultaten uit onze eerste evaluatie zijn goed. Het geeft mij voldoening om te zien dat bijvoorbeeld een mindervalide bewoner met veel zorgen vooraf, met een grote glimlach terugkeert in haar netjes opgeruimde woning. Daar doen we het voor.” Wouter: “Op technisch vlak is alles naar wens uitgevoerd, dat is natuurlijk voor ons het allerbelangrijkste, maar het is ook op een manier gebeurd waar bewoners tevreden over zijn. Ik houd van tevoren altijd rekening met een paar korte gedingen, maar we hebben geen enkele keer bij de rechter hoeven aan kloppen. Dat alleen is eigenlijk al een succes.”

Was het dan alleen maar positief? “Er zijn natuurlijk altijd leerpunten”, laat Wouter weten. “Een volgende keer wil ik samen met Dura nog secuurder zijn met het inrichten van onze modelwoning. Alles moet echt tot in de puntjes kloppen, zodat bewoners precies zien wat ze kunnen verwachten. Ik zie steeds meer in dat het ontzettend belangrijk is om de werkzaamheden visueel en concreet te maken voor bewoners.” En corona gooide roet in het eten. “Onze planning stond volledig op zijn kop. Het heeft aan beide kanten tijd en geld gekost, maar we hebben het samen tot een goed einde gebracht.”

Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.