Vorige
Nieuws

Interview Lou met Bouwe over digitaal systeem voor managen bouwplaats

Een bouwplaats waar alles zo soepel verloopt dat het lijkt alsof de logistiek erachter een makkie is. Kan dat? Lou dook in de wereld van digitale systemen om de bouwplaats te managen. Dura Vermeer doet dat met: Ilips.

Bouwe van der Tuuk (links op foto) is logistiek manager en verantwoordelijk voor dit systeem. Hij houdt zich dagelijks bezig met informatie- en goederenstromen op de bouwplaats. In de voorbereiding en tijdens de uitvoering heeft hij een adviserende rol, meestal bij binnenstedelijke bouwprojecten - waar logistiek het meest nauw luistert. Bij Dura Vermeer werkt hij nu drie jaar, maar hij heeft al 20 jaar ervaring als ‘logistiekeling’, zoals hij zichzelf graag noemt. ‘Ik ben continu met drie zaken bezig: de omgeving, de bouwplaats en de volumes die we verwerken.’

Volumes?

‘Ja, vrachtwagens die af- en aanrijden, en ander verkeer op de bouwplaats. Zeker binnenstedelijk is er weinig ruimte om te manoeuvreren en moet je de logistiek strak organiseren.’

En daar is nu dus een heel handig softwaresysteem voor om dit te managen. Daar smul ik natuurlijk van. Heb je dat zelf mogen bouwen, Bouwe?

‘Goh, jij bent grappig zeg… Ha, ha. Nee, ik heb het niet zelf gebouwd. Wel heb ik in gang gezet dat ons bouwplaatsmanagementsysteem is wat het nu is. Er bestond namelijk al een ticketsysteem om de planning rond kranen op de bouw digitaal aan te sturen. Het was goed, maar werkte bijvoorbeeld niet voor de bouwuitvoerders. En werd sporadisch gebruikt. Ik zag de potentie ervan en vond dat we het moesten verbeteren en intensiever gaan gebruiken.’

Dat werd dus Ilips, zoals het systeem heet.      

‘Precies. Met een externe partij, onderdeel van bouwplaatsbeveiliger Bouwatch, zijn we het gaan ontwikkelen en uitbouwen. Maar niet zonder de tips en suggesties van een aantal uitvoerders en projectleiders bij Dura Vermeer. Destijds hebben we dit opgestart met één project, nu draaien er 20 tegelijk op Ilips.’   

Dat klinkt indrukwekkend, maar hoe werkt het nou precies? Je snapt dat ik dat als digivriend heel graag wil weten.

‘Ilips zet alle beschikbare data en informatie in om de logistieke bewegingen op de bouwplaats zo goed mogelijk te plannen. Het helpt ons drukke momenten van te voren te zien aankomen, wanneer er pieken zijn en hoe we daarbinnen optimaal kunnen bewegen. Het is eenvoudig te gebruiken en makkelijk deelbaar zodat iedereen overal toegang heeft tot dezelfde informatie.’

Er hangt geen fysiek whiteboard meer in de bouwkeet, dat zit in het systeem

En wie zit er dan aan de knoppen?

‘De uitvoerder heeft zelf controle over het systeem. Die zorgt, samen met mij, voor het inrichten en bijhouden. Hierbij zijn steeds meer zaken gedigitaliseerd. Om je een voorbeeld te noemen: er hangt geen fysiek whiteboard meer in de bouwkeet, dat zit in het systeem. We maken het voor iedereen zichtbaar via narrowcasting. En niemand hoeft meer lijstjes te maken. Dat moet jou aanspreken, toch?’

Zeker! Dat klinkt als iets dat je ook met andere systemen wilt combineren. Schat ik dat goed in?

‘Helemaal. We zijn op dit moment bezig om Ilips te koppelen aan een digitale activiteitenplanning op de bouwplaats. Als we invoeren dat er vloeren geplaatst worden, dan wordt automatisch het transport ingepland in Ilips. Inclusief een opdracht voor de vracht, met informatie over de route tot en met de afleverlocatie op de bouwplaats.’  

Als logistiekeling word jij blij van data. Hoe helpen je die in het steeds beter maken van het systeem?

‘Allereerst moet je zorgen dat er steeds nieuwe data bij komt. Bijvoorbeeld door het scannen van vrachtwagens die materialen afleveren op de bouwplaats. Dat geeft inzicht in hoe het in de praktijk draait. Die informatie nemen we mee in onze ervaring en dat heeft voordelen voor volgende projecten. Het geeft handvatten en haalt de emotie uit verbeterpunten. We kijken naar het hele plaatje, niet slechts naar de oorzaak. Met harde data is, dat is in de logistiek het belangrijkst. Het is een proces dat we voorspelbaar, beheersbaar en meetbaar maken en daarmee continu verbeteren. Bovendien nemen we er suggesties en ideeën van de uitvoeringsteams in mee. Zo wordt Ilips steeds slimmer.’        

Helder. Is het systeem specifiek voor de logistieke aanpak bij binnenstedelijke bouw?

‘Zeker niet. Het kan altijd en dat gebeurt ook, bij grondgebonden woningen en appartementen, en bij utiliteitsbouw. Voor beide biedt het voordelen. Het gaat erom dat iedereen over dezelfde informatie beschikt en dat voorkomt conflicten. Daarom lijkt het, als het goed uitgevoerd is, of alles heel gemakkelijk en soepel loopt op de bouwplaats. Omdat de complexiteit erachter goed onder controle is.’ 

Welke grote veranderingen zie je?

‘Ongemerkt gaan we van een pushsysteem naar een pullsysteem. We trekken als het ware de voorraad naar de bouwplaats, zodat we meer controle hebben. Meer regie.’ 

Dat klinkt echt vooruitstrevend. Hoe bijzonder is dit?

‘Dura Vermeer loopt hier echt mee voorop. In denken en in doen. Het succes valt of staat uiteraard met hoe er met Ilips gewerkt wordt, hoe het wordt ingericht en bijgehouden. Uitvoerders vragen er nu zelf om dat ze er mee willen werken bij nieuwe projecten. Dat is voor mij het grootste compliment. Ze bellen elkaar ook op om ervaringen uit te wisselen en dan zijn ze kritisch naar elkaar, want zo’n systeem vraagt om verantwoordelijkheid en discipline. Het is geen trukendoos. Maar als je er goed mee werkt, gaat het veel soepeler in, om en op de bouwplaats.’

Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.