Vorige
Nieuws

Laatste paal voor Rottemerentunnel op de A16 Rotterdam

Laatste paal Rottemerentunnel A16 Rotterdam

Een echte mijl-paal! Vandaag is de laatste funderingspaal voor de Rottemerentunnel gemaakt. Vrijwel ongemerkt zijn er de afgelopen twee jaar bijna 9.000 palen de grond ingeboord, geluidsarm en trillingsvrij. Een flinke klus, met op het hoogtepunt zo’n 25 kranen tegelijk aan het werk. Een stevig fundament voor de 2,2 kilometer lange tunnel is gelegd. Er wordt nu volop verdergebouwd aan de tunnelvloeren, de wanden en het dak. 

8.847 BOORCOMBINATIE PALEN

Voor de tunnel zijn zogeheten boorcombinatiepalen aangebracht. Er is een holle stalen buis (‘casing’) de grond ingeboord, met voorop een boorpunt. Vervolgens is in die casing een geprefabriceerde betonnen paal aangebracht, waarbij tegelijkertijd mortel, betoniet en water wordt toegevoegd om voldoende druk te houden op de paal. Daarna wordt de casing getrokken, waarbij de betonpaal met onderin de schroefpunt blijft zitten. Als de mortel voldoende is uitgehard, kan de ontgraving van de bouwkuip starten. Voor de tunnel waren 8.847 palen nodig, met een totale lengte van 231 kilometer. Dat is ongeveer gelijk aan de afstand van Rotterdam tot aan Maastricht.

DE GROENE BOOG

Consortium De Groene Boog bestaande uit BESIX, Dura Vermeer, John Laing, Rebel, Van Oord en de TBI-bedrijven Croonwolter&Dros en Mobilis realiseert een nieuwe, elf kilometer lange, energie neutrale snelweg – inclusief – tunnel tussen de A16 bij het Terbregseplein en de A13 bij Rotterdam The Hague Airport. De weg, met een half verdiepte landtunnel, komt aan de noordoostrand van Rotterdam te liggen en wordt één van de best ingepaste rijkswegen in Nederland. 

 

Fotografie: Vincent Basler

1
3
Lees meer van Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten Bekijk werkmaatschappij
Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!