Vorige
Nieuws

Met nieuwe kap en klok weer bij de tijd in Geldermalsen

Spooromgeving Geldermalsen Dura Vermeer

Maandag 29 maart is door de Lingense Alliantie (samenwerking tussen ProRail en de bouwcombinatie Dura Vermeer-Mobilis) de stationsnaam en klok aangebracht op de nieuwe perronkap aan de westzijde van Station Geldermalsen. Met deze perronkap heeft het nieuwe zijperron een herkenbare en aantrekkelijke toegang gekregen: de route naar het stationsgebouw is verbeterd en veiliger gemaakt met voldoende beschutting op de perrons, zodat hier op een aangename manier gewacht kan worden op de trein. 

De metamorfose geeft Station Geldermalsen een uitstraling die hoort bij het groeiend aantal reizigers op dit station en het aantal passerende treinen. Doordat de MerwedeLingelijn zijn eigen perron heeft gekregen, ontstaat er meer ruimte om in 2030 dertig tot veertig procent meer treinen te laten rijden. Door de bouw van de voetgangerstunnel lopen de reizigers straks veilig onder het spoor door naar de andere kant van het station. De huidige voetgangersburg zal daarna verwijderd worden. De perronkap aan de westzijde gaat richting de afwerkingsfase, aan de oostzijde komt dezelfde bijpassende perronkap.

Laatste loodjes

De komende periode staat in het teken van werkzaamheden aan zowel de perronkap westzijde als de bouw van de perronkap oostzijde, de reizigerstunnel als de perrons bij het station Geldermalsen. De nieuwe reizigerstunnel gaat in juli open voor reizigers, waarna de oude voetgangersbrug tijdens de buitendienststelling van 21 tot en met 28 augustus 2021 verwijderd kan worden. Hierna vinden de afrondende werkzaamheden aan de reizigerstunnel en de perronkap aan de oostzijde plaats. Vanaf 28 augustus wordt ook het zijperron met spoor 6 en 7 in de dienstregeling opgenomen. Vanaf dat moment is het zijperron spoor 7 het vaste aankomst- en vertrekperron van de MerwedeLingelijn.

Spooromgeving Geldermalsen

Door een toename van het reizigers- en goederenvervoer in Nederland moet het spoor worden aangepast. Zo ook in en om Geldermalsen. Tussen Amsterdam en Eindhoven is het aantal intercity's per uur namelijk toegenomen van vier naar zes. De MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen krijgt nu een eigen spoor, zodat de treinen op dat traject niet meer het drukke spoor tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven kruisen en vertraging wordt verminderd.  

Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!