Vorige
Nieuws

Rijden over het oude dak van een zwembad

Een nationale primeur in samenwerking met Roof2Road

Roof2Road voert in samenwerking met Gemeente Dronten en andere asfaltbedrijven een mooi project uit. Een project waarbij het dak van het oude zwembad Overboord verwerkt is in het asfalt van De Zuid. Een landelijke primeur: het is namelijk voor het eerst dat bitumen, afkomstig van een dak uit de gemeente, gebruikt wordt voor nieuwe wegbedekking in dezelfde gemeente.

Het oude ‘bitumendak’ van zwembad Overboord is door infrastructuurbedrijf Roelofs verwerkt in het nieuwe asfalt op project De Zuid.

‘Het is een uitermate innovatieve toepassing waarmee Dronten voorop loopt,’ zegt wethouder Veiligheid Irene Korting trots. ‘Een mooie uitdaging om op allerlei terreinen zo duurzaam mogelijk en circulair bezig te zijn. In de wereld van mobiliteit en infrastructuur geldt dat ook. Daarom is dit zo’n mooi project waar dingen slim samenkomen.’

Ton van Amerongen, wethouder Duurzaamheid, vult aan: ‘Het sluit aan bij de ambities die we lokaal en regionaal hebben op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. En het is financieel ook nog aantrekkelijk. De aanleg kost net zoveel, maar deze wegbedekking heeft een langere levensduur dan het traditionele asfalt.’

VEEL VOORDELEN

Voor de techniek schuift Gerben Bijker aan. Hij is van Roof2Road, het bedrijf dat deze innovatie stimuleert en hiervoor een samenwerking is aangegaan met Dura Vermeer en vier andere bedrijven in de asfaltindustrie. De bitumen dakbedekking, afkomstig van oude daken, wordt verwerkt tot bruikbare grondstof voor asfaltproducenten. ‘Tot nu toe was het zo dat deze dakbedekking na sloop of renovatie van een gebouw naar de afvalverbrander ging,’ legt hij uit. ‘Maar ook de asfaltbranche is op zoek naar alternatieven en verduurzaming. Bitumen is een onderdeel van asfalt en wordt gewonnen uit ruwe aardolie. Door de energietransitie wordt goede bitumen echter steeds schaarser: olieraffinaderijen sluiten en aardolie wordt steeds verder gekraakt voor de productie van brandstoffen, waardoor er minder bitumen overblijft.’

Dakbedekking bevat goede bitumen. ‘Dakbedekking gaat gemiddeld 30 tot 40 jaar mee. Dat is langer dan de levensduur van een asfaltweg. Het is van betere kwaliteit dan het bitumen dat doorgaans in de asfaltindustrie gebruikt wordt. Asfalt waar bitumen van daken in verwerkt zit, heeft daarom een langere levensduur en is sterker. Er is genoeg bitumen dakbedekking voorhanden om ons van een vaste aanvoer te voorzien. De aanlegkosten van wegen die van dit soort asfalt gebruik maken zijn gelijk, maar door de langere levensduur is het dus uiteindelijk niet alleen duurzamer, maar ook goedkoper.’

INNOVATIEVE ONTWIKKELING

Vandaar dat een vijftal asfaltbedrijven (H4A, Ooms Producten, Reinten Infra, Roelofs en Dura Vermeer) de handen ineen hebben geslagen en de toepassing van bitumendaken in asfalt grootschalig willen toepassen en promoten. Een initiatief dat is ontstaan vanuit het Platform Circulair Flevoland, dat dit soort ketensamenwerkingen aanjaagt. De asfaltering van De Zuid is het eerste project. Als dat bevalt, kan het vaker worden toegepast.

ROOF2ROAD & Dura vermeer

Met de samenwerking met Roof2Road zet Dura Vermeer, een belangrijke stap op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie. Door toevoeging van tweeënhalf procent Roof2Road bitumen kan duurzamer en beter asfalt worden geproduceerd. Hiermee reduceert Dura Vermeer haar CO2-uitstoot en geeft zij direct invulling aan haar duurzaamheidsambitie "Hergebruik? Zo vaak mogelijk".

Gepubliceerd vanaf 16-10-2020, gewijzigd op woensdag 21 oktober

Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.