Vorige
Nieuws

Emplacement Arnhem klaar voor de toekomst

Collega's werken aan het interlockingssysteem in de technische ruimte

De interlocking van de treinbeveiliging bij het spooremplacement Arnhem is succesvol vervangen. Tijdens een 148-urige buitendienststelling werkten Dura Vermeer en Sweco aan de treinbeveiliging voor de toekomst.

Het bestaande beveiligingssysteem is na 27 dienstjaren vervangen door een nieuw interlockingssysteem. Dit nieuwe iVPI systeem stuurt seinen en wissels aan en zorgt ervoor dat er een veilige rijweg wordt ingesteld. Arjan van Erven, projectleider Dura Vermeer: ‘Het nieuwe systeem is bedrijfszekerder en biedt de mogelijkheid om het emplacement Arnhem in verschillende gebieden in te delen. Zo biedt het systeem de mogelijkheid om in de toekomst werkzones in te stellen om gericht onderhoud uit te voeren. Dat betekent dat dan maar een deel van het gebied buitendienst moet worden gesteld.’

Achter de schermen tijdens werkzaamheden aan emplacement Arnhem

Nieuw interlockingssysteem

Het nieuwe systeem stuurt seinen en wissels aan en zorgt voor een veilige rijweg.

Dura Vermeer keet naast spoor

148-urige buitendienststelling

Tijdens deze buitendienststelling werkten Dura Vermeer en Sweco aan de treinbeveiliging.

KLAAR VOOR DE TOEKOMST

ProRail, Sweco en Dura Vermeer hebben gezamenlijk gewerkt aan een upgrade van de iVPI en deze is in Arnhem geïmplementeerd. Het vervangen van interlocking naar iVPI behoort tot het grotere spoorprogramma voor het vervangen treinbeveiligingsinstallaties. De nieuwe interlocking is ook geschikt om te koppelen met ERTMS dat over enkele jaren in Arnhem zal worden gebouwd.

MINDER INTERLOCKINGSKASTEN

Ook het aantal interlockingskasten is flink teruggedrongen. Verspreid over twee technische ruimtes stonden ongeveer veertig kasten voor de aansturing van het emplacement. Dat is nu overgenomen door zes kasten in één technische ruimte. 

MEELIFTEN MET BUITENDIENSTSTELLING

Tijdens de onttrekking van het treinverkeer hebben BAM Rail en Movares gelijktijdig een aanpassing aan het perron gemaakt, waardoor er meer treinen van en naar station Arnhem kunnen rijden. Ook is het aantal wissels uitgebreid. 'Deze aanpassingen zijn direct geïntegreerd in het nieuwe interlockingssysteem. Nu is Arnhem klaar voor de aansluiting op ERTMS. Dat was met het oude systeem niet mogelijk', licht Van Erven toe. Ook werden meteen de voedingen richting de treinbeveiliging en alle telecominstallaties en glasvezel vernieuwd.

Maandagochtend 16 augustus werd het treinverkeer van en naar Arnhem volgens planning hervat.

Lees meer van Dura Vermeer Railinfra Bekijk werkmaatschappij
Deel deze pagina

Maak meer carrièrestappen

Bekijk onze openstaande vacatures of lees meer over onze projecten.