Vorige
Nieuws

Ruim 400 meter lang viaduct over Terbregseplein aan overkant

Terbregseplein, A16 Rotterdam, Fotograaf Frank De Roo

Foto door: Frank de Roo.

Het Terbregseplein is met 235.000 motorvoertuigen per dag een van de drukste verkeersaders van Nederland waar de A16 en A20 op elkaar aansluiten. Over dit knooppunt bouwt De Groene Boog, bestaande uit BESIX, Dura Vermeer, John Laing, Rebel, Van Oord en de TBI-bedrijven Croonwolter&Dros en Mobilis, een viaduct dat de A16 Rotterdam verbindt met de bestaande A16. Het eerste wegdek is nu bijna klaar.

Het viaduct wordt, zonder het verkeer te hinderen, over de bestaande infrastructuur heen geschoven. Deze bouwmethode wordt in Nederland voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt dat in gebruik is.

Het ruim 400 meter lange viaduct over het Terbregseplein bestaat uit twee wegdekken, één richting Breda en één richting Rotterdam The Hague Airport. Een wegdek bestaat uit 17 delen met een lengte tussen de 22 en 30 meter. Het viaduct wordt voor Nederlandse begrippen op een bijzondere manier gebouwd. Dit is een beproefde methode voor bouwers van infrastructuur in bergachtige gebieden.

Terbregseplein, A16 Rotterdam, Fotograaf Frank De Roo

Het groeiende wegdek

Het steeds maar groeiende wegdek schuiven we in een cyclus van drie weken over het verkeersknooppunt heen. Dat schuiven gaat met ongeveer 2,5 meter per uur.

Terbregseplein, A16 Rotterdam, Fotograaf Frank De Roo

Viaduct bereikt overkant

Zo’n 70 personen werken samen om het viaduct naar de definitieve plek te schuiven.

Foto's door: Frank de Roo.

Bouwen zonder verkeershinder

De bouw van het viaduct start aan de noordkant van het Terbregseplein. Daar is een tijdelijke 'fabriek' gebouwd om de delen van het viaduct te kunnen bouwen. Eerst wordt het staal gevlochten, daarna wordt het beton gestort om tenslotte het deel af te werken. Daar ligt het betonnen deel uit te harden voordat we het over de weg schuiven. Dit proces herhaalt zich continu.

Aan het eerste deel zit de ‘lanceerneus’ gekoppeld. Een blauw stalen frame dat met een lengte van 30 meter en een gewicht van 75.000 kg de wegdekken over de steunpunten en het bestaande wegennet begeleidt. De lanceerneus zorgt ervoor dat de afstand tussen de steunpunten wordt overbrugd en dat het gewicht van het wegdek goed wordt verdeeld. Het steeds maar groeiende wegdek schuiven we in een cyclus van drie weken over het verkeersknooppunt heen. Dat schuiven gaat met ongeveer 2,5 meter per uur. Om ervoor te zorgen dat het schuiven van het wegdek ‘gesmeerd’ verloopt, wordt bij ieder steunpunt spiegelgladde teflonplaatjes gebruikt.

Bijna bij eindpunt

Nu is officieel het laatste deel van wegdek 1 geschoven. Zo’n 70 personen werken samen om het viaduct naar de definitieve plek te schuiven tot net voor de spoorlijn Rotterdam-Gouda/Utrecht. Het eindpunt ligt er net na. Omdat het spoor niet op ieder moment buitendienst genomen kan worden, wordt het viaduct in juni 2023 afgemaakt met prefab liggers. In de tussentijd wordt de lanceerneus tijdens de laatste drie schuiven in delen gedemonteerd. De neus wordt vervolgens aan het eerste deel van het tweede wegdek gemonteerd. Zo loopt de bouw van het viaduct geen vertraging op.

Het bouwen van het eerste wegdek heeft ruim één jaar geduurd. In februari 2023 zijn we gestart met de bouw van het tweede wegdek. Eind maart wordt het eerste deel van het tweede wegdek geschoven. Eind juni 2024 komt het tweede wegdek aan bij het spoor. In september van dat jaar worden ook voor dit wegdek liggers over het spoor gelegd en dan is de bouw van beide wegdekken klaar. Dan start de afbouwperiode: het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de geleiderails.

Bekijk hier de video van RTL Nieuws van de laatste werkzaamheden

Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!