Vorige
Nieuws

Viaduct A16 Rotterdam schuift door de lucht over rijdend verkeer A20 heen

Viaduct Terbregseplein A16 Rotterdam

Wie over de A20 vanuit Gouda naar Rotterdam of verder naar Hoek van Holland gaat, passeert het drukke verkeersknooppunt Terbregseplein. Over dit verkeersknooppunt wordt sinds eind vorig jaar een viaduct in delen door de lucht over het knooppunt heen geschoven. Het viaduct in wording tikt nu voor het eerst de A20 aan.

2 x 400 meter schuiven

Het viaduct maakt onderdeel uit van een nieuwe, 11 km lange en energieneutrale snelweg A16 Rotterdam. Het verkeer op de A20 rijdt tijdens het schuiven gewoon door. Omdat het schuiven met 2,5 meter per uur zeer langzaam gaat, merkt de weggebruiker er tijdens het rijden niets van. Een bijzonder gezicht is het echter wel. Een felblauwe stalen lanceerneus hangt op dit moment in de lucht boven de hoofdrijbaan van de A20, met daarachteraan inmiddels tien delen wegdek met een totale lengte van 240 meter. Het viaduct tikt nu de hoofdrijbaan van de A20 richting Hoek van Holland aan. Elke paar weken komt daar aan de achterkant een nieuw deel bij. In totaal wordt er per rijrichting 400 meter wegdek geschoven. Over ongeveer drie weken vindt de volgende schuif plaats en overspant niet alleen de stalen neus, maar ook het viaduct zelf de volledige breedte van de A20 richting Hoek van Holland.

Fabriek op locatie

Aan de noordkant van het Terbregseplein worden steeds betonnen wegdekdelen variërend van ongeveer 25 m lang gemaakt. Eerst wordt het staal van het wegdekdeel gevlochten, vervolgens wordt het beton gestort en als laatste vindt de afwerking plaats. Nadat een wegdekdeel is gegoten, moet het twee weken uitharden voordat het over de weg geschoven kan worden. De wegdekdelen worden een voor een achter de lanceerneus vastgemaakt. Het schuiven gebeurt over de blauwe hulpconstructie naast de pijlers.

Hinder beperken

Een voordeel van deze bouwmethode is dat grotere overspanningen makkelijker overbrugd kunnen worden. De stalen neus overbrugt de afstand tussen de pijlers en zorgt ervoor dat het gewicht goed is verdeeld. Een ander belangrijk voordeel bij de A16 Rotterdam is dat er geen extra grote afsluitingen nodig zijn om het viaduct te kunnen bouwen.

Planning

Eind 2023 moet het schuiven klaar zijn. We werken nu aan een rijrichting, begin 2023 beginnen we met schuiven van de andere rijrichting. Daarna zetten we de puntjes op de 'i' en bouwen we het viaduct af door het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de vangrails.

Viaduct Terbregseplein A16 Rotterdam

Het verkeer op de A20 rijdt tijdens het schuiven gewoon door.

Verminderen filedruk

De A16 Rotterdam verbindt de snelweg A16 ter hoogte van het Terbregseplein met de snelweg A13 bij Rotterdam The Hague Airport. Het verbinden van de A16 met de A13 verlicht de filedruk en verbetert de bereikbaarheid van de regio. De A16 Rotterdam levert een bijdrage aan het oplossen van 3 knelpunten uit de file top 10, namelijk de A20 Hoek van Holland - Gouda (tussen Rotterdam Crooswijk en Terbregseplein) en de andere kant op tussen Rotterdam Crooswijk en Rotterdam Noord, en de A4 Den Haag- Rotterdam (tussen Ketheltunnel en Kethelplein). Ook het drukke traject A13 Rijswijk-Rotterdam (tussen Overschie en Kleinpolderplein, fileknelpunt 35) wordt ontlast.

Fotografie: Jorrit Lousberg

Lees meer van Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten Bekijk werkmaatschappij
Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!