Vorige
Nieuws

Veel hijswerk in Geldermalsen en Tricht

Traverse SpoorOmgeving Geldermalsen

Bij station Geldermalsen en de Nieuwsteeg in Tricht is op 22 en 23 augustus door de Lingense Alliantie (ProRail, Dura Vermeer en Mobilis) veel hijswerk verzet met zeer grote kranen. Bij de Nieuwsteeg werden in de avond en nacht de betonelementen ingehesen voor de toekomstige onderdoorgang. Bij het station werd met behulp van de hijskraan het laatste deel van de traverse weg gehesen.

Inhijsen tunnelelementen onderdoorgang Nieuwsteeg

Eind juli is de Hooglandscheweg in Tricht geopend en 1 augustus is de laatste spoorwegovergang in Tricht uit dienst genomen. Het doorgaande (vracht)verkeer rijdt vanaf dat moment om Tricht heen in plaats van erdoor. De overweg Nieuwsteeg was de laatste spoorwegovergang in het centrum van Tricht.

Na de voorbereidende werkzaamheden zijn vandaag de prefab betonelementen op hun plek gehesen. De betonelementen die op een andere locatie zijn gemaakt werden met vrachtwagens door de smalle straten van Tricht naar de locatie gebracht vanwaar een grote kraan ze op de juiste plek heeft gehesen. Eén betonelement weegt maximaal 60.000 kilo en is  6,5 x 2,4 x 3,5 m groot, dus dat is geen kleine hijsklus. Eind december gaat de onderdoorgang open voor voetgangers, mensen met een functiebeperking en fietsers met rijwiel aan de hand.

 

1
4

Verwijderen laatste deel traverse

Bij station Geldermalsen wordt het laatste deel van de oude reizigerstraverse verwijderd. Deze is overbodig geworden nu de nieuwe reizigerstunnel sinds juli in gebruik is.
Na het verwijderen van de traverse kan er begonnen worden met het terugplaatsen van het laatste deel van de monumentale perronkappen en kan ook het nieuwe glazen dak in de perronkap van het middenperron worden gehesen.

Meer capaciteit

Aangezien het goederen- en reizigersvervoer groeit in Nederland is het nodig dat het spoorwegnet geschikt is voor deze vraag. De drukke treinlijn Amsterdam – Utrecht – Eindhoven is bijvoorbeeld een drukke spoorlijn met 6 intercity's per uur. Geldermalsen ligt op deze lijn en er zijn aanpassingen op het spoor en de perrons nodig om aan deze vraag te kunnen voldoen. Er komt een derde spoor waar de MerwedeLingelijn op aangesloten wordt, hierdoor hoeven die treinen niet meer het drukke spoor van Amsterdam – Utrecht – Eindhoven te kruisen.  ​

Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!