Vorige
Blog

Bewonersconsulent Piek begeleidt bewoners tijdens renovatie: ‘Een goede band maakt het verschil’

Dura Vermeer Bouw Heyma renoveert in opdracht van woningcorporatie Vestia 142 woningen in de Rotterdamse multiculturele Transvaalbuurt. Niet niks voor de bewoners die tijdens de werkzaamheden in hun woningen verblijven. Aan Bewonersconsulent Piek ter Haar de taak het vertrouwen van de bewoners te winnen en te zorgen dat alle voordeuren opengaan. 

Bewonersconsulent is een rol die haar op het lijf is geschreven. "Ik kan mij goed inleven in mensen, durf voor hun belangen te gaan staan. Ik sta als het ware aan de kant van de bewoner. Ik maak makkelijk contact en ik ben direct. Mensen weten altijd precies wat ze aan mij hebben. En dat hebben ze nodig." Wanneer vrienden haar vragen of ze niet terugverlangt naar het hebben van haar eigen kroeg, zoals voor de pandemie, schudt de Rotterdamse zonder twijfel haar hoofd. "Als bewonersconsulent kan ik echt het verschil maken voor mensen. Hier haal ik voldoening uit." Alleen het vroege opstaan is soms nog even wennen. Het scheelt daarom dat haar huidige project, de renovatie van 142 woningen in de Transvaalbuurt, in haar eigen Rotterdam is.  

Het is een buurt die volgens de bewonersconsulent allesbehalve een positieve reputatie heeft. “Mensen van verschillende culturen en veelal lage inkomens wonen dicht op elkaar in kleine verouderde woningen. Het wil hier nog wel eens botsen.” Toch was Piek van tevoren niet nerveus over haar klus in deze buurt. “In de bouw willen we nog wel eens denken dat multicultureel per definitie lastig is. Er kleven een hele hoop vooroordelen aan. Maar ik beoordeel bewoners niet op hun afkomst, maar op hun houding en de gesprekken die we hebben.” 

‘Niet niks’ 

En die houding tegenover de werkzaamheden is volgens Piek, ondanks de overlast, open en meegaand. Wat er moet gebeuren? “We vervangen badkamer, toilet en keuken, plaatsen nieuwe kozijnen en ramen en geven de gevel een update. Van sommige woningen herstellen we ook de fundering. We verbeteren de woningen zo, dat ze weer veertig jaar mee kunnen.” De werkzaamheden in de woningen nemen veertien werkdagen in beslag. In die tijd moeten bewoners zich wassen in zogenoemde douchewoningen, krijgen ze een vervangend campingtoilet en kunnen ze koken op twee elektrische plaatjes. “Het is niet niks. We denderen in hoog tempo door kleine woningen waar ook grote gezinnen en ouderen wonen.”  

Draagvlak in twee weken 

De boodschap waarmee Piek tijdens de kennismakingsgesprekken bij bewoners over de vloer kwam, was dus niet mals. Toch haalde ze binnen twee weken het benodigde draagvlak op. “Ik heb alle bewoners persoonlijk uitgelegd wat de plannen zijn en heb empathie getoond voor het feit dat het afzien is. Ik heb iedereen beloofd dat ik alles ga doen om het zo prettig mogelijk voor ze te maken en dat ze met al hun vragen bij mij terecht kunnen. Bewoners weten dat ik in hun team zit.” Dit ondanks dat Piek eigenlijk ook namens opdrachtgever Vestia het gezicht van het project is. “Ik ben altijd duidelijk richting bewoners dat ik niet van de corporatie ben, maar dat ik wel namens hen meedenk over oplossingen. Ik ben verantwoordelijk voor het sociale vlak van het project.” Om dit goed te laten verlopen, is goed contact met de opdrachtgever volgens de bewonersconsulent van groot belang. “Ik kan mijn werk pas écht goed doen, als de samenwerking met de opdrachtgever goed is en we op één lijn liggen qua communicatie en oplossingen richting bewoners.” 

Piek ter Haar

Treintje 

Piek ziet het als haar hoofdtaak om vertrouwen te winnen en een goede band op te bouwen met bewoners. “Op die manier kan ik ervoor zorgen dat de voordeur opengaat en bewoners meewerken, zodat de uitvoering zich als een treintje door het gebouw kan verplaatsen.” Hoe soepel dat treintje gaat rijden is nog even afwachten, komende week worden de werkzaamheden in het eerste portiek afgerond. Maar Piek verwacht, gezien het soepele voortraject, het komende jaar weinig weerstand: “Veel van de bewoners zien het als een grote kans om een nieuwe keuken of badkamer te krijgen. Deze mensen hebben niet de luxe om te verhuizen naar een mooiere woning. Elke verbetering aan hun huis wordt daarom gewaardeerd. Ze zijn er heel blij mee.” 

Veilig 

Dat bewoners blij zijn met de verbeteringen, betekent niet dat Pieks rol als bewonersconsulent tijdens de uitvoering overbodig is. “Er komen elke dag nieuwe mensen over de vloer. Van slopers en bouwvakkers tot schoonmakers en inspecteurs: telkens staat er weer een nieuw gezicht. Er wonen veel alleenstaande vrouwen met kinderen in deze woningen en in veel culturen is er een drempel als het gaat over het binnenlaten van onbekenden. Het is mijn taak dat bewoners weten waar ze aan toe zijn en dat ze zich veilig voelen om de voordeur gedurende het project te blijven openen.”  

Maatwerk 

Als bewonersconsulent neemt Piek daarom elke bewoner mee in de dagplanning en legt ze iedereen persoonlijk uit wat van ze verwacht wordt. “Veel mensen in deze wijk zijn laaggeletterd. Als je ze bombardeert met brieven, is de kans groot dat veel zaken ze ontgaan. Ik licht daarom alles mondeling toe.” Zo moeten bewoners bijvoorbeeld de keuken leegmaken en zorgen dat er toegang is tot alle ramen. Dat laatste is niet altijd makkelijk als in een kleine slaapkamer vier bedden voor het hele gezin staan. “Het is echt maatwerk. Ik denk met de bewoners mee om te kijken hoe we de werkzaamheden in hun woning mogelijk kunnen maken.”  

Zo schakelt Piek bij oudere bewoners hulptroepen in om zware spullen te verslepen,  en krijgen mensen die angstig of eenzaam zijn extra aandacht in de vorm van bezoekjes of een kopje koffie. Alles om te zorgen dat ‘de trein van de uitvoering’ blijft rijden én bewoners tevreden zijn. “Dat vind ik zo mooi aan mijn werk. Ik kan een verschil maken door te signaleren, door met iemand mee te denken of door er simpelweg even voor iemand te zijn. Een blije en dankbare bewoner geeft mij heel veel voldoening.” 

Essentieel 

De focus van Piek is duidelijk: bewoners staan bij haar echt op de eerste plaats. “Zonder goed contact met bewoners komen we nergens. Ik snap dat bewonersconsulenten een extra kostenpost zijn, maar ik geloof dat een goede relatie met bewoners essentieel is voor het slagen van een project. We hebben elkaar nodig om de klus te klaren.” 

 

Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!