Vorige
Blog

Dennis van den Berg: Bouwen op een postzegel

De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer, onderdeel van Zuidasdok, is een omvangrijke en complexe operatie op één van de drukste plekken van Nederland: de Amsterdamse Zuidas. Voor lead engineer energiesysteem Dennis van den Berg is dat nu net wat zijn werk interessant maakt.

“We moeten veel zaken op elkaar afstemmen mede omdat we te maken hebben met beperkte bouwruimte. Bovendien moeten automobilisten, openbaar vervoerreizigers en scheepvaart gebruik kunnen blijven maken van de infrastructuur ”, vertelt Dennis. “Zulke uitdagingen vind ik leuk. Het is heel gaaf om hier als participant van een moedermaatschappij aan mee te werken.”

Bruggen
Dennis maakt deel uit van het team dat verantwoordelijk is voor alle elektrotechnische installaties die nodig zijn om de bruggen op het traject te laten functioneren. “Mijn taak is gericht op de energiesystemen die daarvoor nodig zijn, denk aan de besturing en beveiliging. Het is natuurlijk de bedoeling dat een brug veilig open en dicht kan. Er zijn helaas voorbeelden van hoe dat mis kan gaan.”

Ontwerp
Dura Vermeer Techniek werkt in opdracht van Zuidasdok - een samenwerking van Rijkswaterstaat, ProRail en de gemeente Amsterdam - in een consortium TriAX samen met Heijmans en BESIX. Dennis rolde erin toen de tender bezig was. “Er was al voorwerk gedaan, er lagen dus veel documenten. Daar zijn we ingedoken om te kijken wat we eventueel konden hergebruiken, passend bij de nieuwe set van eisen. Nu zitten we in de zogeheten ‘doorgrondingsfase’. Daarin stellen we vast of we alles helder hebben om met het definitief ontwerp te starten.”

Puzzel
Om alles goed op elkaar af te stemmen, is er intensief overleg met werktuigbouwkundigen en civiele technici. Dennis: “Naast de diverse bruggen is er ook nog het wegdeel zelf, met de bijbehorende dynamische verkeersmanagementsystemen, zoals motor traffic management. We hebben bovendien met geluidswerende schermen te maken. Het is dus passen en meten geblazen, waarbij je rekening moet houden dat je overal nog bij kunt voor onderhoud en dergelijke. Al met al een hele puzzel!”

Enthousiast
Dennis heeft ruime ervaring met het engineeren van infraprojecten. Hij werkte aan verkeerscentrales en aan een remote controlesysteem voor rioolwaterzuiveringen. Via een oud-collega werd zijn interesse voor een baan bij Dura Vermeer gewekt. “Die vertelde enthousiast waar hij mee bezig was en over de groeiambitie van de nog jonge divisie Techniek. Toen dacht ik ‘daar wil ik ook deel van uitmaken’.”

Wegwijs
Het leuke van het werken bij Dura Vermeer is volgens Dennis dat je gestimuleerd wordt om actief bij te dragen aan de ontwikkeling van het bedrijf. “Ik heb bijvoorbeeld gewerkt aan het schrijven van ‘aanwijsbeleid’. Daarmee regel je de verantwoordelijkheid voor een bepaalde installatie. Dat was mooi om te doen, zo help ik onze divisie verder. Wat het ook leuk maakt is dat er steeds nieuwe - en vooral jonge - collega’s bij komen. Je krijgt daardoor een heel dynamische omgeving. Ik kan anderen wegwijs maken in mijn vak. Niet dat ik het altijd bij het rechte eind heb hoor. Door vragen van anderen word je aan het denken gezet. Samen bedenk je hoe je het nog handiger kunt aanpakken.”

Nog zeker 2 jaar verwacht Dennis aan het ontwerpen van dit project bezig te zijn. De reconstructie van knooppunt De Nieuwe Meer is naar verwachting afgerond in 2031.

Dennis van den Berg

Over Dennis
Dennis is 52 jaar en woont met zijn vrouw en zoon (18) in Assendelft. Zijn dochter (21) studeert in Wageningen. In zijn vrije tijd gaat hij graag schaatsen, skeeleren, wandelen, mountainbiken of hardlopen. Ook bezoekt hij graag concerten. Hij houdt van stevige muziek (o.a. Machine Head).

Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!