Vorige
Spoor Zevenaar

Hier glijdt het spoor over een 25kV bovenleiding

Nieuwe systemen

Zevenaar
11/2014 - 10/2016
Infra

Het spoor bij Zevenaar is een belangrijke doorgangshaven voor het internationaal goederen- en personenvervoer. Zowel de Betuweroute als de ICE gaat bij Zevenaar de grens over. De Betuweroute en Havenspoorlijn zijn uitgerust met de nieuwe Europese standaard systemen: ERTMS en 25 kV.

Grote buitendienststellingen

Deze duurde circa zeventien dagen in de zomer van 2015 en 2016.

Nieuw spanningsysteem

Dura Vermeer bouwde het spanningssysteem op de bovenleiding om van 1500V naar 25kV en sloot het nieuwe Europese beveiligingssysteem (ERTMS) aan.

OMBOUWEN VAN EEN BESTAAND SYSTEEM

Het spoor bij Zevenaar was nog niet voorzien van ERTMS en 25kV. Daarom bouwde Dura Vermeer in opdracht van spoorbeheerder ProRail het spanningssysteem op de bovenleiding om van 1500V naar 25kV en sloot het nieuwe Europese beveiligingssysteem (ERTMS) aan.

Nog nooit eerder in Nederland was een bestaand 1500V systeem omgebouwd naar 25kV, ook het aansluiten van ERTMS was een vrij nieuwe techniek. Daarbij hadden we te maken met een grensoverschrijding bij Duitsland wat het werk uniek en complex maakte. Het project werd gekenmerkt door twee grote buitendienststellingen van ca. zeventien dagen in zowel de zomer van 2015 als 2016. Tevens had Dura Vermeer de primeur om voor het eerst in Nederland de wissels 1:29 in te brengen. Deze wissels hebben een lengte van circa 135 m en wegen zo’n 160 ton. Minder beweegbare delen in dit type wissel moeten tot de afname in storingen en onderhoud leiden.

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!