Vorige
Nieuws

Eerste trein over het gloednieuwe Theemswegtracé

Theemswegtrace opgeleverd

Na 4 jaar bouwen was maandag 8 november een bijzondere dag in de Rotterdamse Botlek. De eerste goederentrein reed over het gloednieuwe 4 kilometer lange spoor van het Theemswegtracé.

Tijdwinst

Het spoorwegtracé in de haven van Rotterdam is succesvol aangesloten op de Havenspoorlijn. Het nieuwe tracé geeft tijdwinst voor het spoorgoederenvervoer; de goederentreinen kunnen voortaan zonder oponthoud van de Calandbrug de haven in- en uitrijden.

Theemswegtracé open voor treinverkeer:

Realisatie onderbouw

Dura Vermeer werkte als onderdeel van het bouwconsortium SaVe (Samen Verbinden) aan de realisatie van de onderbouw van het Theemswegtracé.  Het gehele tracé is als betonnen viaduct verhoogd aangelegd. Het grootste deel van het tracé is met behulp van steunpunten en prefab liggers gerealiseerd.

Hiervoor zijn ca. 100 steunpunten gemaakt, tussen de bedrijven en bestaande infrastructuur en deels in het water van het Calandkanaal. Bij de kruising met de Merseyweg, de kabel- en leidingenstrook en de plaatselijke spoorlijn zijn twee gebogen betonnen trogbruggen gemaakt. Het tracé bevat verder twee stalen boogbruggen: één boven de Rozenburgsesluis en één boven de Thomassentunnel.

Loop van het traject

Het Theemswegtracé loopt vanaf de Merseyweg over een verhoogd spoorviaduct langs de Theemsweg, via de Neckarweg tot aan de Moezelweg. Het spoor passeert twee boogbruggen (bij de Thomassentunnel en de Rozenburgsesluis) en sluit ter hoogte van de A15 weer aan op de bestaande spoorbaan.

 

Over Bouwconsortium SaVe

Het bouwconsortium SaVe (Samen Verbinden), bestaat uit de bedrijven Besix, Dura Vermeer, Mobilis en de staalbedrijven Hollandia en Iemants. 

 

NB: Fotografie door PortPictures/Danny Cornelissen.

1
3
Lees meer van Dura Vermeer Infra Landelijke Projecten Bekijk werkmaatschappij
Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!