Vorige
Nieuws

“Tweede leven brug” gebouwd op Floriade

Op het Floriade-terrein in Almere is een nieuwe brug opgeleverd, die gemaakt is van hergebruikte brugonderdelen. Bouwer Dura Vermeer nam het initiatief om onderdelen van een oud viaduct te oogsten en opnieuw in te zetten in deze “tweede leven brug” op de wereldtuinbouwtentoonstelling, die haar deuren in 2022 opent.

Hergebruik

De brug bestaat nagenoeg geheel uit gebruikte materialen.

De nieuwe bestemming betreft een fiets- en voetgangersbrug van 80 meter over het Weerwater, die bijna volledig is samengesteld uit “tweede leven” materialen: er worden nagenoeg geen nieuwe grondstoffen gebruikt. De brug bestaat voor een groot deel uit oude brugdelen van het fiets- en voet­gangersviaduct Bolgerijsekade nabij Vianen. De brug over de A27 werd maar weinig gebruikt en was niet meer in staat de aanrijdbelasting op te nemen. De modules van de bovenbouw van de brug waren eenvoudig te demonteren en alle constructieve bouw­informatie uit het verleden was nog beschikbaar. Dura Vermeer koos er destijds, in 2019, voor om de modules te oogsten en in depot te plaatsen tot de mogelijkheid tot herinzet zich voordeed.

Bruggencampus Flevoland-Floriade

Die kans ontstond al vrij snel binnen de ontwikkelopgave van Floriade in Al­mere. Vanuit de gemeente Almere en pro­vincie Flevoland werd de Bruggencampus Flevoland-Floriade opgericht: een praktijk­omgeving voor de ontwikkeling en toepas­sing van innovatieve en circulaire bruggen binnen Floriade, met als doel een duur­zame invulling van de grote vervangingsop­gave van bruggen.

Zoveel mogelijk hergebruik

Het ontwerp dat Dura Vermeer samen met Arc2 Architecten maakte voor deze “tweede leven brug”, sloot naadloos aan op deze ambitie. De betonnen hoofdliggers komen uit de oude fiets- en voetgangersbrug over de A27. De stalen dwarsdragers vinden hun oorsprong in een oude gevelsteunconstructie. De houten dekliggers en -planken zijn gezaagd uit oude hardhouten damwanden en spoorbielzen. Als fundering zijn tweedehands stalen buispalen gebruikt en de leuning is gezaagd uit oude spoorbielzen.

Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!

Infra

Erik van Doorn

Manager bedrijfsbureau & bedrijfsleider civiel Regio Noord-Holland, Regio Utrecht, Regio Flevoland
Erik van Doorn