Vorige
Nieuws

Spectaculair hijswerk voor duurzame spoorbrug Witte Paarden

Spoorbrug Witte Paarden

In de nacht van donderdag 11 op vrijdag 12 maart zijn in slechts vier uur tijd de oude brugdelen uit het spoor gehesen en gedemonteerd. Een belangrijke mijlpaal voor de realisatie van een nieuwe duurzame brug bij Witte Paarden in gemeente Steenwijkerland.

Het was een spectaculair gezicht in de nacht. Een grote 450 tons telekraan van Mammoet hees de drie delen van het brugdek en de tussensteunpunten van de brug van zijn plek en plaatste die in één beweging op de afgesloten bouwplaats voor een verdere gecontroleerde demontage. In samenspel met deze werkzaamheden is de bovenleiding losgekoppeld van het oude brugdek en is deze op de nieuwe hoogte aan de nieuwe portalen bevestigd. Het uitvoeren van deze werkzaamheden in een tijdsbestek van vier uur en op een relatief kleine ruimte vraagt een zorgvuldige voorbereiding en afstemming, wat zich tijdens de succesvolle nacht heeft uitbetaald.

1
6

Circulair en toekomstbestendig

In samenwerking met ProRail vernieuwt Dura Vermeer de brug over het spoor. De nieuwe brug wordt circulair en toekomstbestendig gebouwd. Bij de bouw worden stalen hulpbalken van de zeesluis in IJmuiden hergebruikt en het rijdek wordt van composiet gemaakt. Composiet is een innovatieve kunststof met een minimaal gewicht. Zo wordt er minder materiaal verbruikt en is er minder CO2-uitstoot. De nieuwe brug kent geen beperking meer in doorrijhoogte of belasting.

Geen buitendienststelling en tijdwinst

De werkzaamheden aan de nieuwe spoorbrug worden voornamelijk tijdens de nachten gerealiseerd. Door de werkzaamheden tijdens de zogenoemde nachtgaten te plannen wordt de overlast beperkt en enorme tijdwinst gerealiseerd.

Deel deze pagina

Vragen? Onze specialisten helpen je graag!

Infra

Heleen Slaats

Bedrijfsleider civiel Regio Overijssel, Regio Gelderland, Regio Friesland, Regio Groningen, Regio Drenthe
Heleen Slaats